Att gå igenom de där lådorna med vykort som brukar stå på antikvariat och loppmarknader kan vara en kittlande upplevelse. Motiven är dokument från en svunnen tid; byggnadsmonument vi känner igen så väl, men som är fotade i svartvitt, med en analog kamera. Oftast är bilden från förra seklet någon gång. Sedan har vi det personliga meddelandet på baksidan, ibland nästan oläsligt. Man ta del av någon annans privata tankar. Det är fascinerande. Det är inte svårt att förstå varför vykortssamlandet fortfarande är en populär hobby bland många. Att leta efter vykort i särskild genre kan vara direkt beroendeframkallande. Städer i Europa är populärt när det gäller vykort. London, Berlin, Barcelona och inte minst Paris ser man ofta. De vykorten är en berättelse om vårt Europa; den kulturella och inte minst den ekonomiska utvecklingen.
Ett vykort från Paris
Ett vanligt motiv som man kan se på vykort är det legendariska börshuset Palais Brongniart i Paris. Arkitekten Alexandre-Théodore Brongniart påbörjade den här nyklassicistiska byggnaden 1808, på uppdrag av Napoleon Bonaparte. Palatset stod klart 1826. Det utgjorde centrum för Frankrikes börshandel fram till 1998, då det stängdes och börsen flyttade. Palatset har sedan dess varit konferens- och eventanläggning för modeshower, TV-inspelningar, seminarier, med mera. Den ståtliga byggnaden är belägen i den stadsdelen 2:a arrondissementet, som utgör ett av det viktigaste affärs- och finansdistrikten i staden. Men här finns också Notre Dame, Operan och ett antal berömda teatrar i kvarteren. Palatset står idag inför en stor omvandling, för det ska nämligen snart bli konstmuseum i Paris börshus. En av landets rikaste affärsmän, François Pinault, tänker göra om byggnaden till ett konstcenter.
Paris börshus blir konsmuseum
Pinault är inte bara en av Frankrikes mest inflytelserika affärsmän och ägare av modemärket Gucci. Han är även en entusiastisk konstsamlare och äger samtidskonst som är värd ca 12 miljarder kronor och det är en samling på ca 3500 verk som ska ställas ut. Kända konstnärsnamn som Mark Rothko och Damien Hirst, finns i den här förnämliga samlingen. François Pinault har letat länge efter en byggnad som kan inhysa hans konstsamling. Nu har han alltså kommit överens med Paris borgmästare om att det före detta börshuset får användas för ändamålet. Läget, mitt i centrala Paris och endast ett stenkast från Louvren, är exklusivt och även om den här typen av initiativ inte är det första i sitt slag i staden, så är det definitivt det första beläget så centralt. Privata konstsamlare har blivit en stor maktfaktor på den internationella konstscenen idag och detta har även förskjutit makten från de statliga konstinstitutionerna till den privata sektorn. Vi kan säkert förvänta oss fler museer av det här slaget i framtiden.